Hoe videoanimaties helpen chemie begrijpbaar te maken.

Op een feestje uitleggen wat je voor werk doet, dat vinden we allemaal moeilijk. Zeker als je in de chemie werkt. En toch kan het. Door middel van videoanimaties is ingewikkelde materie namelijk duidelijk over te brengen op mensen zonder chemische achtergrond. Haimo Tonnear, marketing communicatie manager bij AkzoNobel Polymer Chemistry vertelt over zijn ervaringen.

Je weet wel hoe dat gaat: “Hey, wat doe jij eigenlijk?” “Nou, ik werk in de chemie industrie voor een bedrijf dat AkzoNobel heet.” “Dat klinkt interessant! Wat van soort producten maak je dan?” “Wij produceren organische peroxiden.” “Wat?” “Organische peroxiden.” “Oké, uhm …”

“Polymeren, beter bekent als plastics en rubber, worden gebruikt in vele dingen om ons heen. Denk maar eens aan shampooflessen, schoenzolen, regenpijpen, kabels en vele onderdelen van auto’s en huishoudartikelen. Zonder organische peroxiden zouden een groot gedeelte van deze producten niet bestaan.”
“Oh, dat is interessant. Dat wist ik niet. Maar wat doen deze peroxiden dan?”

En dan wordt het lastig…

Het bovenstaande komt uit een blog van Tonnaer. Wij vroegen hem hier wat meer over te vertellen.

Het is niet makkelijk om chemie uit te leggen aan iemand die geen chemie-achtergrond heeft. Daarbij stelt Tonnaer de vraag of dat ligt aan het feit dat het zo’n complex onderwerp is of dat het komt omdat men gewoon niet gewent is aan het uitleggen wat chemie is aan buitenstaanders. Daarom zijn ze bij AkzoNobel Polymer Chemisty gestart met een experiment om te kijken of ze polymeerchemie naar een breder publiek kunnen trekken door gebruik te maken van video-animaties.

Geef mensen letterlijk inzicht

Het afgelopen jaar heeft AkzoNobel samen met C4Real gewerkt aan een aantal videoanimaties om ingewikkelde materie duidelijk over te kunnen brengen. In hun voortdurende leerproces zijn de partners tot interessante inzichten gekomen. Volgens Tonnaer is videoanimatie de ideale manier om complexe zaken duidelijk uit te leggen: “De beelden roepen een ander gevoel op dan studieboeken doen. Je wordt echt meegenomen in het proces. Door het zichtbaar te maken, krijgen mensen echt inzicht in hoe het proces verloopt. Je kunt het heel simpel neerzetten, zodat het eenvoudig te begrijpen is. Een goed voorbeeld daarvan is een videoanimatie die we hebben gemaakt over hoe polymeren worden gemaakt en een andere animatie waarin je kunt zien hoe je de eigenschappen kunt verbeteren. We maken dit ook concreet en laten zien hoe je bijvoorbeeld polyethylene of PVC maakt, maar ook hoe je ervoor zorgt dat de zool van een hardloopschoen zijn vorm behoudt.”

Het ontastbare wordt duidelijk

“De animaties zijn in eerste instantie vanuit het oogpunt van marketing en sales ontwikkeld om op een moderne en frisse manier klanten inzicht te geven in hoe onze producten werken en welke toegevoegde waarde ze leveren in het proces van de klant. Maar al snel bleek dat er meer mogelijk was in deze aanpak. De video’s worden nu zowel voor eigen medewerkers als voor studenten zonder chemische kennis ingezet. Vanuit de organisatie ontstond de behoefte om de animaties meer educatief in te zetten. Daarom zijn er twee aangepaste animaties gemaakt, die de processen iets meer uitleggen. Deze stappen illustreren ook het leerproces binnen AkzoNobel en de groeiende interesse voor wat het bedrijf doet”, aldus Tonnaer: “Ik ben zelf chemisch technoloog, maar voor heel veel mensen is chemie redelijk ontastbaar. Je kunt het niet zien. Voor ons als business unit is het daarom nuttig om aan mensen zonder chemische achtergrond te kunnen uitleggen wat polymeren precies zijn en hoe ze worden gemaakt. Vakgenoten vinden de manier waarop C4Real dat gevisualiseerd heeft heel mooi en ‘chemieleken’ krijgen zo een goed beeld van wat we nu eigenlijk doen. Ook in ons interne HR-proces zetten we deze animaties in om niet-chemische kandidaten laagdrempelig met chemie en onze specifieke producten kennis te laten maken. Eigenlijk maken we chemie aantrekkelijker op deze manier.”

Inzoomen op molecuulniveau

Visualisatie van chemische processen blijft een uitdaging, vertelt Tonnaer: “Chemie kun je niet filmen. Daarom hebben we samen met C4Real bedacht dat het goed was om op molecuulniveau in te zoomen en zo te laten zien hoe het werkt. Dat is niet nieuw, het gebeurt al veel langer. Maar door de manier waarop het nu in 3D gevisualiseerd wordt, maakt de animatie veel aantrekkelijker, duidelijker en aansprekender. Van echte videobeelden gaan we over in 3D-animatie en weer terug. Zo lopen de zichtbare en onzichtbare wereld in elkaar over. We hebben heel goed nagedacht over wat we wilden visualiseren voor welke doelgroep en hoe we dat het beste konden doen.”

Continu leerproces

De vraag die bij veel lezers zal blijven hangen na dit artikel, is natuurlijk hoe zij hier zelf mee aan de slag kunnen gaan. Tonnaer geeft aan dat het belangrijk is om niet naar perfectie te streven hierbij: “Het is voor ons ook nog steeds een continu leerproces. Het in beeld brengen gaat wel makkelijker gaandeweg. Het mooie is dat er binnen AkzoNobel en extern steeds meer interesse ontstaat dankzij deze aanpak. De kracht van videoanimatie maakt complexe processen voor een breed publiek inzichtelijk. Daarom willen we ons enthousiasme ook graag delen met vakgenoten. Deze manier werkt voor verschillende doelgroepen. Daar kan iedereen in de branche zijn voordeel mee doen.”

 

Bekijk hier de case van AkzoNobel.