Overheidsoplossingen begrijpbaar communiceren

Overheidsoplossingen zijn vaak moeilijk te communiceren met de doelgroep. Zeker als het om Europese projecten gaat. Dat komt doordat ze overkoepelend zijn en vaak nog weinig concreet. Toch hebben we samen met Marcel Meeuwissen van gemeente Enschede en het project EMPOWER bewezen dat we met film en animatie een concept van de overheid simpel wisten te communiceren.

EMPOWER is een project dat wordt ondersteund door de European Union’s Horizon 2020 Research and Innovation program.


Living labs: experimenten in de praktijk

De aanleiding voor het hele EMPOWER-project is dat de overheid meer mensen wil bewegen om op de fiets of met het openbaar vervoer te reizen. Door het autoverkeer terug te dringen, wordt de stad beter bereikbaar en wordt de luchtkwaliteit beter. Binnen het kennisproject werkt de stad Enschede samen met de Universiteit Twente, maar ook met bedrijven, kennisinstellingen en steden uit heel Europa. Nieuwe kennis ontwikkelen en ervaringen delen is daarbij het doel.

Door middel van ‘Living Labs’ experimenteert EMPOWER op straat, in het echte leven met methoden om hun doel te bereiken. Dat levert kennis uit de praktijk op, echte reacties van echte mensen. Daarmee wordt continu bijgestuurd en geleerd van elkaar.

Er wordt op drie niveaus gecommuniceerd over EMPOWER, vertelt Marcel Meeuwissen. “Enerzijds communiceren we over het project in het algemeen; daarnaast inspireren we andere steden om mee te doen door onze inzichten met ze te delen. En tenslotte willen we onze bewoners betrekken en hen uitleggen wat er allemaal gebeurt en wat zij daaraan hebben.”



Wat ga je wanneer communiceren?

Wanneer je gaat communiceren over EMPOWER, heb je altijd te maken met de verschillende belangen van alle deelnemers en doelgroepen, maar ook met de reden waarvoor je communiceert, aldus Marcel Meeuwissen: “Een overheid wil soms heel andere dingen communiceren dan een bedrijf of een kennisinstelling. Samen met C4Real hebben we daarom heel goed nagedacht over wat we wanneer wilden communiceren.

In de eerste fase van het project moeten we bijvoorbeeld eerst uitleggen wat EMPOWER inhoudt in grote lijnen. Dan zoom je nog niet in op specifieke cases in de diverse steden. In een volgende fase kun je dat juist wél doen. De eerste film die we hebben gemaakt, vat heel beeldend in een paar minuten samen wat het project is. Daarna zijn we veel meer de diepte in gegaan met het uitwerken van concrete voorbeelden per stad.”



Elke stad zijn eigen film

De experimenten in drie ‘Living Labs’ zijn door middel van visualisaties uitgewerkt om te kunnen gebruiken in de communicatie van Enschede, Göteborg en Milaan. Daarin is elke stad heel duidelijk herkenbaar, zodat de kijker zich er meer verbonden mee voelt. De films geven weer welke projecten er in welke stad zijn en hoe je daaraan mee kunt doen. Ze worden gebruikt voor presentaties, op beurzen, op de website en op social media.

Over de totstandkoming van de films is Marcel Meeuwissen zeer tevreden: “We hebben goed persoonlijk contact met C4Real, zodat we snel kunnen schakelen als dat nodig is. Zij konden ons heel snel iets laten zien, zodat we een beeld bij de richting kregen. Ook over de mogelijkheden die er zijn informeren ze ons goed. Samen kijken we vervolgens wat het beste past bij het vraagstuk. Door hun aanpak kon C4Real heel makkelijk een communicatieboodschap duidelijk neerzetten. Zelfs in dit project met al die verschillende stakeholders.”



Goede tip voor andere overheidsprojecten

Bijzonder aan dit project is dat C4Real al was aangehaakt nog voordat EMPOWER daadwerkelijk van start was gegaan. Marcel Meeuwissen heeft daarom nog een goede tip voor vergelijkbare overheidsprojecten: “Met hun hulp konden we ideeën en concepten al visueel maken nog voordat het project begonnen was. Als je bijvoorbeeld een aanvraag wilt doen voor een subsidie of je wilt iets presenteren voor een gemeenteraad om de financiën te organiseren, dan kun je als voorinvestering een film zoals de onze maken. Zo kun je heel duidelijk communiceren wat je wilt gaan doen. Zeker in een samenwerking waar verschillende Europese stakeholders betrokken zijn. ”



Menselijk karakter voorop

CEO Ton Kuper van C4Real geeft aan dat de samenwerking met EMPOWER heel prettig verliep: “Dat was vooral opvallend omdat het een complex verhaal is waarbij communicatiespecialisten van verschillende Europese steden bij betrokken waren. We waren er al snel uit dat we de communicatie in fasen moesten oppakken en vervolgens hoe we die fasen moesten invullen. Voor de invulling van de kernvideo hebben we filmbeelden gebruikt gecombineerd met grafische content. Het menselijke karakter staat wel steeds centraal. Het gaat uiteindelijk om de mensen die EMPOWER moeten omarmen. Qua uitvoering konden we snel schakelen met de Europese projectleden, bijvoorbeeld waar we wel mochten filmen en waar niet, of we met een drone mochten filmen, enzovoorts. Door goede internationale contacten van Marcel Meeuwissen kwamen wij snel tot resultaten. Het is anders een hele opgave om bijvoorbeeld midden in Milaan een gemeenteraadslid te interviewen en filmen. Het was een heel leuke samenwerking met een mix van culturen.”

Overheidsoplossingen zijn vaak moeilijk te communiceren met de doelgroep. Zeker als het om Europese projecten gaat. Dat komt doordat ze overkoepelend zijn en vaak nog weinig concreet. Toch hebben we samen met Marcel Meeuwissen van gemeente Enschede en het project EMPOWER bewezen dat we met film en animatie een concept van de overheid simpel wisten te communiceren.

EMPOWER is een project dat wordt ondersteund door de European Union’s Horizon 2020 Research and Innovation program.


Living labs: experimenten in de praktijk

De aanleiding voor het hele EMPOWER-project is dat de overheid meer mensen wil bewegen om op de fiets of met het openbaar vervoer te reizen. Door het autoverkeer terug te dringen, wordt de stad beter bereikbaar en wordt de luchtkwaliteit beter. Binnen het kennisproject werkt de stad Enschede samen met de Universiteit Twente, maar ook met bedrijven, kennisinstellingen en steden uit heel Europa. Nieuwe kennis ontwikkelen en ervaringen delen is daarbij het doel.

Door middel van ‘Living Labs’ experimenteert EMPOWER op straat, in het echte leven met methoden om hun doel te bereiken. Dat levert kennis uit de praktijk op, echte reacties van echte mensen. Daarmee wordt continu bijgestuurd en geleerd van elkaar.

Er wordt op drie niveaus gecommuniceerd over EMPOWER, vertelt Marcel Meeuwissen. “Enerzijds communiceren we over het project in het algemeen; daarnaast inspireren we andere steden om mee te doen door onze inzichten met ze te delen. En tenslotte willen we onze bewoners betrekken en hen uitleggen wat er allemaal gebeurt en wat zij daaraan hebben.”



Wat ga je wanneer communiceren?

Wanneer je gaat communiceren over EMPOWER, heb je altijd te maken met de verschillende belangen van alle deelnemers en doelgroepen, maar ook met de reden waarvoor je communiceert, aldus Marcel Meeuwissen: “Een overheid wil soms heel andere dingen communiceren dan een bedrijf of een kennisinstelling. Samen met C4Real hebben we daarom heel goed nagedacht over wat we wanneer wilden communiceren.

In de eerste fase van het project moeten we bijvoorbeeld eerst uitleggen wat EMPOWER inhoudt in grote lijnen. Dan zoom je nog niet in op specifieke cases in de diverse steden. In een volgende fase kun je dat juist wél doen. De eerste film die we hebben gemaakt, vat heel beeldend in een paar minuten samen wat het project is. Daarna zijn we veel meer de diepte in gegaan met het uitwerken van concrete voorbeelden per stad.”



Elke stad zijn eigen film

De experimenten in drie ‘Living Labs’ zijn door middel van visualisaties uitgewerkt om te kunnen gebruiken in de communicatie van Enschede, Göteborg en Milaan. Daarin is elke stad heel duidelijk herkenbaar, zodat de kijker zich er meer verbonden mee voelt. De films geven weer welke projecten er in welke stad zijn en hoe je daaraan mee kunt doen. Ze worden gebruikt voor presentaties, op beurzen, op de website en op social media.

Over de totstandkoming van de films is Marcel Meeuwissen zeer tevreden: “We hebben goed persoonlijk contact met C4Real, zodat we snel kunnen schakelen als dat nodig is. Zij konden ons heel snel iets laten zien, zodat we een beeld bij de richting kregen. Ook over de mogelijkheden die er zijn informeren ze ons goed. Samen kijken we vervolgens wat het beste past bij het vraagstuk. Door hun aanpak kon C4Real heel makkelijk een communicatieboodschap duidelijk neerzetten. Zelfs in dit project met al die verschillende stakeholders.”



Goede tip voor andere overheidsprojecten

Bijzonder aan dit project is dat C4Real al was aangehaakt nog voordat EMPOWER daadwerkelijk van start was gegaan. Marcel Meeuwissen heeft daarom nog een goede tip voor vergelijkbare overheidsprojecten: “Met hun hulp konden we ideeën en concepten al visueel maken nog voordat het project begonnen was. Als je bijvoorbeeld een aanvraag wilt doen voor een subsidie of je wilt iets presenteren voor een gemeenteraad om de financiën te organiseren, dan kun je als voorinvestering een film zoals de onze maken. Zo kun je heel duidelijk communiceren wat je wilt gaan doen. Zeker in een samenwerking waar verschillende Europese stakeholders betrokken zijn. ”



Menselijk karakter voorop

CEO Ton Kuper van C4Real geeft aan dat de samenwerking met EMPOWER heel prettig verliep: “Dat was vooral opvallend omdat het een complex verhaal is waarbij communicatiespecialisten van verschillende Europese steden bij betrokken waren. We waren er al snel uit dat we de communicatie in fasen moesten oppakken en vervolgens hoe we die fasen moesten invullen. Voor de invulling van de kernvideo hebben we filmbeelden gebruikt gecombineerd met grafische content. Het menselijke karakter staat wel steeds centraal. Het gaat uiteindelijk om de mensen die EMPOWER moeten omarmen. Qua uitvoering konden we snel schakelen met de Europese projectleden, bijvoorbeeld waar we wel mochten filmen en waar niet, of we met een drone mochten filmen, enzovoorts. Door goede internationale contacten van Marcel Meeuwissen kwamen wij snel tot resultaten. Het is anders een hele opgave om bijvoorbeeld midden in Milaan een gemeenteraadslid te interviewen en filmen. Het was een heel leuke samenwerking met een mix van culturen.”

Overheidsoplossingen zijn vaak moeilijk te communiceren met de doelgroep. Zeker als het om Europese projecten gaat. Dat komt doordat ze overkoepelend zijn en vaak nog weinig concreet. Toch hebben we samen met Marcel Meeuwissen van gemeente Enschede en het project EMPOWER bewezen dat we met film en animatie een concept van de overheid simpel wisten te communiceren.

EMPOWER is een project dat wordt ondersteund door de European Union’s Horizon 2020 Research and Innovation program.


Living labs: experimenten in de praktijk

De aanleiding voor het hele EMPOWER-project is dat de overheid meer mensen wil bewegen om op de fiets of met het openbaar vervoer te reizen. Door het autoverkeer terug te dringen, wordt de stad beter bereikbaar en wordt de luchtkwaliteit beter. Binnen het kennisproject werkt de stad Enschede samen met de Universiteit Twente, maar ook met bedrijven, kennisinstellingen en steden uit heel Europa. Nieuwe kennis ontwikkelen en ervaringen delen is daarbij het doel.

Door middel van ‘Living Labs’ experimenteert EMPOWER op straat, in het echte leven met methoden om hun doel te bereiken. Dat levert kennis uit de praktijk op, echte reacties van echte mensen. Daarmee wordt continu bijgestuurd en geleerd van elkaar.

Er wordt op drie niveaus gecommuniceerd over EMPOWER, vertelt Marcel Meeuwissen. “Enerzijds communiceren we over het project in het algemeen; daarnaast inspireren we andere steden om mee te doen door onze inzichten met ze te delen. En tenslotte willen we onze bewoners betrekken en hen uitleggen wat er allemaal gebeurt en wat zij daaraan hebben.”



Wat ga je wanneer communiceren?

Wanneer je gaat communiceren over EMPOWER, heb je altijd te maken met de verschillende belangen van alle deelnemers en doelgroepen, maar ook met de reden waarvoor je communiceert, aldus Marcel Meeuwissen: “Een overheid wil soms heel andere dingen communiceren dan een bedrijf of een kennisinstelling. Samen met C4Real hebben we daarom heel goed nagedacht over wat we wanneer wilden communiceren.

In de eerste fase van het project moeten we bijvoorbeeld eerst uitleggen wat EMPOWER inhoudt in grote lijnen. Dan zoom je nog niet in op specifieke cases in de diverse steden. In een volgende fase kun je dat juist wél doen. De eerste film die we hebben gemaakt, vat heel beeldend in een paar minuten samen wat het project is. Daarna zijn we veel meer de diepte in gegaan met het uitwerken van concrete voorbeelden per stad.”



Elke stad zijn eigen film

De experimenten in drie ‘Living Labs’ zijn door middel van visualisaties uitgewerkt om te kunnen gebruiken in de communicatie van Enschede, Göteborg en Milaan. Daarin is elke stad heel duidelijk herkenbaar, zodat de kijker zich er meer verbonden mee voelt. De films geven weer welke projecten er in welke stad zijn en hoe je daaraan mee kunt doen. Ze worden gebruikt voor presentaties, op beurzen, op de website en op social media.

Over de totstandkoming van de films is Marcel Meeuwissen zeer tevreden: “We hebben goed persoonlijk contact met C4Real, zodat we snel kunnen schakelen als dat nodig is. Zij konden ons heel snel iets laten zien, zodat we een beeld bij de richting kregen. Ook over de mogelijkheden die er zijn informeren ze ons goed. Samen kijken we vervolgens wat het beste past bij het vraagstuk. Door hun aanpak kon C4Real heel makkelijk een communicatieboodschap duidelijk neerzetten. Zelfs in dit project met al die verschillende stakeholders.”



Goede tip voor andere overheidsprojecten

Bijzonder aan dit project is dat C4Real al was aangehaakt nog voordat EMPOWER daadwerkelijk van start was gegaan. Marcel Meeuwissen heeft daarom nog een goede tip voor vergelijkbare overheidsprojecten: “Met hun hulp konden we ideeën en concepten al visueel maken nog voordat het project begonnen was. Als je bijvoorbeeld een aanvraag wilt doen voor een subsidie of je wilt iets presenteren voor een gemeenteraad om de financiën te organiseren, dan kun je als voorinvestering een film zoals de onze maken. Zo kun je heel duidelijk communiceren wat je wilt gaan doen. Zeker in een samenwerking waar verschillende Europese stakeholders betrokken zijn. ”



Menselijk karakter voorop

CEO Ton Kuper van C4Real geeft aan dat de samenwerking met EMPOWER heel prettig verliep: “Dat was vooral opvallend omdat het een complex verhaal is waarbij communicatiespecialisten van verschillende Europese steden bij betrokken waren. We waren er al snel uit dat we de communicatie in fasen moesten oppakken en vervolgens hoe we die fasen moesten invullen. Voor de invulling van de kernvideo hebben we filmbeelden gebruikt gecombineerd met grafische content. Het menselijke karakter staat wel steeds centraal. Het gaat uiteindelijk om de mensen die EMPOWER moeten omarmen. Qua uitvoering konden we snel schakelen met de Europese projectleden, bijvoorbeeld waar we wel mochten filmen en waar niet, of we met een drone mochten filmen, enzovoorts. Door goede internationale contacten van Marcel Meeuwissen kwamen wij snel tot resultaten. Het is anders een hele opgave om bijvoorbeeld midden in Milaan een gemeenteraadslid te interviewen en filmen. Het was een heel leuke samenwerking met een mix van culturen.”

Heb je een vraag of uitdaging?
Deel je verhaal

Heb je een vraag of uitdaging? Deel je verhaal

Heb je een vraag
of uitdaging?
Deel je verhaal